VA - Soul Jazz Records Presents Studio One Soul (RSD 21) (DOLP)
37,90 €*
Info / Tracklisting: Record Store Day limited run release, part of the July 17th drops.
Limited to 1,500 copies, comes in yellow yinyl & Mp3 download code
Following on from Studio One Rockers comes Studio One Soul which tracks the link between American Funk and Soul and Jamaican Reggae at the legendary Studio One Records. Curtis Mayfield,Aretha Franklin, Otis Redding, The Temptations, King Floyd, Booker T and The MGs - All these artists had a huge influence on Jamaican artists and this CD contains versions of songs by all of them. Featuring classic and rare Reggae Funk and Soul cuts from the Reggae giants alongside rarer cuts, Studio One Soul spans over 20 years of classic Reggae from the Rocksteady Funk through to the deep Roots music. Following on from Studio One Rockers, this second journey into the vaults of Studio One tells the story of the important link between American Funk and Soul and Jamaican Reggae. Ranging from music taken from the mid-1960s (and the arrival of Rocksteady) through to the beginning of the 1980s,
Studio One Soul features versions of US Funk and Soul hits (many rarely heard before) from some of the many classic artists who recorded at Studio One. American Soul music has always been an important influence on Jamaican Reggae. The beginning of the Jamaican recording industry at the end of the 1950s started with Clement "Coxsone" Dodd (owner of Studio One) and a group of select in-house musicians (originally The Skatalites) recording their own version of American R'n'B. Playing on the off-beat this music became Ska. As American R'n'B progressed through Funk, Soul and Disco, Jamaican music was going through its own musical changes, from Rocksteady throught to Reggae and Roots music. The house-band at Studio One recorded on a daily basis behind all Studio One vocalists as well as recording instrumentally in its own right. Soul singers such as Curtis Mayfield and The Impressions (Queen Of The Minstrels) had a profound influence on Jamaican artists and many other US artists were constantly re-interpreted and re-worked. Artists such as Aretha Franklin (Respect), Charles Wright (Express Yourself), King Floyd (Groove Me), Otis Redding (How Strong) were all very popular in Jamaica in the 1960s. At the end of the 1960s Black Consciousness became an important part of American Soul music.
At the same time many Jamaican artists were starting to look to their roots. Many artists would shortly become involved in Rastafarianism. The "conscious" lyrics of American Funk and Soul again struck a chord with Jamaican artists. "Message From A Blackman" (originally by The Temptations) and "Is It Because I'm Black" (Syl Johnson) are examples of this. Through the 1970s Soul/Disco artists such as Barry White ("Can't Get Enough" and "Deeper and Deeper") and The Detroit Spinners ("I'll Be Around") became the flavour of the day.
This selection finishes with Willie William's interpretation of Ashford and Simpson's classic "Ain't No Stopping Us Now"
Nach Studio One Rockers folgt nun Studio One Soul, das die Verbindung zwischen amerikanischem Funk und Soul und jamaikanischem Reggae bei den legendären Studio One Records nachzeichnet. Curtis Mayfield, Aretha Franklin, Otis Redding, The Temptations, King Floyd, Booker T and The MGs - all diese Künstler hatten einen großen Einfluss auf jamaikanische Künstler und diese CD enthält Versionen von Songs von ihnen allen. Mit klassischen und seltenen Reggae-Funk- und Soul-Stücken der Reggae-Giganten sowie selteneren Stücken umfasst Studio One Soul mehr als 20 Jahre klassischen Reggae, vom Rocksteady-Funk bis hin zur tiefgründigen Roots-Musik. Nach Studio One Rockers erzählt diese zweite Reise in die Gewölbe von Studio One die Geschichte der wichtigen Verbindung zwischen amerikanischem Funk und Soul und jamaikanischem Reggae. Der Bogen spannt sich von der Mitte der 1960er Jahre (und dem Aufkommen von Rocksteady) bis zum Beginn der 1980er Jahre,
Studio One Soul enthält Versionen von US-Funk- und Soul-Hits (viele davon selten zuvor gehört) von einigen der vielen klassischen Künstler, die im Studio One aufgenommen haben. Die amerikanische Soul-Musik war schon immer ein wichtiger Einfluss auf den jamaikanischen Reggae. Die Anfänge der jamaikanischen Musikindustrie begannen Ende der 1950er Jahre mit Clement "Coxsone" Dodd (Besitzer von Studio One) und einer Gruppe ausgewählter Hausmusiker (ursprünglich The Skatalites), die ihre eigene Version des amerikanischen R'n'B aufnahmen. Diese Musik, die auf dem Offbeat spielt, wurde zu Ska. Während sich der amerikanische R'n'B über Funk, Soul und Disco weiterentwickelte, durchlief die jamaikanische Musik ihre eigenen musikalischen Veränderungen, von Rocksteady bis hin zu Reggae und Roots Music. Die Hausband von Studio One nahm täglich hinter allen Sängern von Studio One auf und machte auch eigene Instrumentalaufnahmen. Soulsänger wie Curtis Mayfield und The Impressions (Queen Of The Minstrels) hatten einen großen Einfluss auf jamaikanische Künstler, und viele andere US-Künstler wurden immer wieder neu interpretiert und überarbeitet. Künstler wie Aretha Franklin (Respect), Charles Wright (Express Yourself), King Floyd (Groove Me), Otis Redding (How Strong) waren in den 1960er Jahren in Jamaika sehr beliebt. Ende der 1960er Jahre wurde Black Consciousness ein wichtiger Bestandteil der amerikanischen Soulmusik.
Zur gleichen Zeit begannen viele jamaikanische Künstler, sich auf ihre Wurzeln zu besinnen. Viele Künstler engagierten sich bald im Rastafarianismus. Die "bewussten" Texte des amerikanischen Funk und Soul fanden wiederum Anklang bei jamaikanischen Künstlern. "Message From A Blackman" (ursprünglich von den Temptations) und "Is It Because I'm Black" (Syl Johnson) sind Beispiele dafür. In den 1970er Jahren wurden dann Soul/Disco-Künstler wie Barry White ("Can't Get Enough" und "Deeper and Deeper") und The Detroit Spinners ("I'll Be Around") zum Trend der Zeit.
Den Abschluss dieser Auswahl bildet Willie Williams Interpretation des Klassikers "Ain't No Stopping Us Now" von Ashford and Simpson.
Tracklisting: |
A1 Leroy Sibbles - Express Yourself A2 Norma Fraser - Respect A3 Leroy Sibbles - Groove Me A4 Sound Dimension - Time Is Tight A5 The Heptones - Message From A Black Man B1 Otis Gayle - I'll Be Around B2 Jerry Jones - Still Water B3 Sound Dimension - Soulful Strut B4 Richard Ace - Can't Get Enough B5 The Chosen Few - Don't Break Your Promise C1 The Eternals - Queen Of The Minstrels C2 Norma Fraser - The First Cut Is The Deepest C3 Ken Parker - How Strong C4 Ken Boothe - Set Me Free D1 Senior Soul - Is It Because I'm Black D2 Jackie Mittoo - Deeper & Deeper D3 Alton Ellis - I Don't Want To Be Right D4 Willie Williams - No One Can Stop Us |
---|---|
Release Date: | 2021 |
Label: | Soul Jazz Records |
Genre: | Funk, Funk/Soul, Reggae, Soul |
Warengruppe: | DOLP |
Anmelden