''Sulla Rotta Dei Venti'' (On the Route of the Winds) is the brand-new
album of Italian ska-jazz maestros North East Ska*Jazz Orchestra
(NESJO). A collection of eleven own-penned original tracks, written and
composed between 2020 and 2023, that frames a new chapter in the
ten-year career of the band. In this record, NESJO bravely explores
other worlds through music, which, as we know, is always also an inner
quest. It is at the same time an effort to place their own music at the
centre of the time and space in which they live, even at the cost of
going beyond the stylistic limits linked to the band's chosen musical
genre. Although, these new 11 cuts are built around rhythms that are
undeniably of Jamaican origin, melodies are tainted with music from
other traditions and sometimes also feature pop elements. Somehow, in
this new album, NESJO has chosen to let the jazz big-band out of the
orchestra pit and to mix with the popular sound of the street. Through
the tracks of the record, NESJO creates mixed ensembles with the use of
instruments such as strings, accordion, flute, clarinet, horn, tuba…
together with the band's regular branding of sax, trumpets and
trombones. Another novelty of this work is that the non-instrumental
tracks are sung in Italian by the three singers Freddy Frenzy, Michela
Grena and Rosa Mussin. And the musical journey takes us to exotic but at
the same time very close sounds in 21st century Europe: Balkan (“Piazza
Della Liberta”, “CiganSka #1”), Arabic (“Petrolio”), African (“Nimi
Muzima”), Italian (“Roma Tokyo Paris”), and ska (“Donna Di Chi”) and a
sophisticated ska-jazz suite (“Sulla Rotta Dei Venti”). The opening
words of the first track of the album give us a glimpse of the feeling
of vindication, brotherhood and hope contained in this set of songs:
"Where is the empathy for those in difficulty / in the streets of
Trieste that shout with vitality / indifference hearts of stone / dense
black Balkan agony".
Wer Fan des Hamburger Fußball-Regionalligisten Altona 93 ist, der kann
kein schlechter Mensch sein. Und wenn eine Band dem Verein sogar eine
Vereinshymne schreibt, dann hat sie bei mir schon mal einen Stein im
Brett. Erstaunlich ist nur, dass einige Leute aus meinem Bekanntenkreis
NO LIFE LOST erst durch das besagte Stadionlied kennengelernt haben,
denn die Ska-Punk-Truppe aus Hamburg existiert schon seit über 18
Jahren, und neben diversen Singles ist die Band mittlerweile bei ihrem
immerhin vierten Album angelangt. Angefangen mit überwiegend
englischsprachigen Punkrocksongs wendete sich die Band Mitte der 90er
Jahre zunehmend deutschsprachigen Texten zu und integrierte Ska-Elemente
in ihren Sound. „Von Santa Fu bis Saint Tropez“ verdeutlicht, dass sich
NO LIFE LOST auch in ihrer Ska-Punk-Zeit kontinuierlich
weiterentwickelt haben: Zwar hat sich die Art und Weise, rockige
Punkriffs mit Ska-Offbeats und Bläsersätzen zu kombinieren seit dem
letzten Album „Melodien gegen den Abstieg“ nicht großartig verändert,
doch während mich bei diesem nur wenige Songs richtig überzeugen
konnten, wirken die Lieder auf „Von Santa Fu bis Saint Tropez“ insgesamt
deutlich harmonischer und ausgereifter, was unter anderem auf eine
gesteigerte Dosis Soul in den Stücken zurückzuführen sein könnte. Es
muss nicht immer nur direkt nach vorne gehen, sondern es darf
zwischendurch auch mal gegroovt werden, und dies steht der Platte
ziemlich gut zu Gesicht. Die äußerst fußballaffinen Texte wissen auch
diesmal wieder zu überzeugen, denn egal, ob man das sensible Thema
Frauenfußball anschneidet, von der eigenen Profi-Karriere träumt oder
Kevin Keegan eine längst überfällige Hymne zusammenzimmert – NO LIFE
LOST schaffen es stets mit Bravour, humorvolle Zeilen zu dichten und
dabei albernen Plattheiten charmant auszuweichen. Fassen wir also
zusammen: Du hast Humor? Du gehst zum Fußball? Du hörst gerne Ska-Punk?
Dann brauchst du wohl dieses Album!
CompilationGatefold
Originally released in 2019 by Soul Jazz as a box set of 7”s for Record Store Day but now issued as a standard double LP compilation, Studio One Showcase 45 Expanded Edition reads as a veritable who’s who of great reggae artists whose careers began at Kingston’s legendary Studio One run by Clement “Coxsone” Dodd. Features tracks from the likes of The Skatalites, Jackie Mittoo, The Heptones, Freddie McGregor, Horace Andy and Bob Marley & The Wailers.
- Limited to 250- Red Vinyl
Brand new 7th album by Denmark's soulful rocksteady combo.
'Leave Me Here To My Quixotic Moods' contains eleven new opriginal
songs in the band's own mix of ska, reggae, soul and rocksteady
Led by Sir Bald Diddley, the Nine Ton Peanuts blend a variety of
Jamaican and soul-inspired sounds, offering a rich mix of old school
ska, r&b, rocksteady, reggae and Jamaican boogie. Diddley, whose
work has notably cropped up in Stranger Things of all places, conducts
in the band a performative style of uncured freshness, one that could
only emerge from the quest to produce 16 originals, as opposed to the
all-too-tempting covers. Energetic four-horn attacks characterise their
sound, as 'Jerk Chicken', 'A Fistful Of Peanuts', 'Drugs Mule' and 'She
Loves My Shiny Head' cram no end of film and music references into
titles and tracks, culminating in a transgressive but bountiful mood of
buccaneering reggae piracy.
Storm over the Mainland“ ist das abwechslungsreichste Album der Band mit
anspruchsvollem Songwriting, eingängigen Refrains und einem perfekt
abgestimmten „Kick-Ass“-Sound.
Zehn Jahre nach dem letzten Album "Algo Especial" ist die neunköpfigen
Bandeiten-Besetzung aus Castellon mit elf Songs zurück. Der wunderbare
Mix aus Ska, Rocksteady und Soul zollt mit Orgel und reichlich Gebläse
der traditionsreichen Musik Jamaicas - Ska, Reggae und Rocksteady im
angenehm analogen Klangbild. Tolle Vintage Jamaican Sounds-Mischung aus
eigenen Kompositionen und charmant inszenierten Coverversionen,
instrumental und mit Gesang. *Liquidator